Το Σαββατοκύριακο 14 και 15 Μαΐου 2022 πραγματοποιήσαμε μια υπέροχη  εκδρομή στην Μεσσηνία. Ξεκινήσαμε με 2 πούλμαν το Σάββατο, στις 7 π.μ., από τη Νίκαια και μετά από τρεις ώρες περίπου, φτάσαμε στην Αρχαία Μεσσήνη, όπου είχαμε μια « μεστή » ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο.

Όλοι θαυμάσαμε το αρχαίο θέατρο – Ωδείο, που έχει ημικυκλική ορχήστρα, σκηνή και προσκήνιο, το Στάδιο που εντυπωσιάζει  με το Ηρώο στη δυτική πλευρά του,  την κρήνη Αρσινόη, την Αγορά και  το ιερό του Ασκληπιού με το Εκκλησιαστήριο.

Ακόμα παρατηρήσαμε το θησαυροφυλάκιο και τα άλλα κτίσματα, καθώς και τα τείχη της αρχαίας πόλης, που ήταν σε πολλά σημεία ορατά στους γύρω λόφους ( συνολικό μήκος 9 χλμ ), έχοντας δυο κύριες πύλες την Αρκαδική και την Λακωνική.

Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε και το Μουσείο με τα σημαντικά εκθέματα, ανάμεσα στα οποία  ξεχώριζαν ο Ηρακλής – Ερμής, ένα άριστο ρωμαϊκό αντίγραφο του Ερμή και ένας μαρμάρινος κορμός ανδρικού αγάλματος, άριστης τέχνης αντίγραφο έργου του ονομαστού γλύπτη Πραξιτέλη.

Η αρχαία πόλη ιδρύθηκε το 370 π.Χ. από το Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα, μετά τη νίκη του επί των Σπαρτιατών στη μάχη των Λεύκτρων και την εισβολή του στη Λακωνία.

Ο Επαμεινώνδας απελευθέρωσε τη Μεσσηνία από τη σπαρτιατική επιρροή και επέλεξε τους πρόποδες του όρους Ιθώμη για να χτίσει την πρωτεύουσα των ελεύθερων Μεσσηνίων.

Χτίστηκε σχεδόν ταυτόχρονα με την αρκαδική Μεγαλόπολη, ώστε να αποκλειστεί η Σπάρτη από εχθρικά κράτη και να εκλείψει η επιρροή της έξω από τη Λακωνική.

Η πόλη ονομάστηκε από τη μυθική βασίλισσα Μεσσήνη, κόρη του βασιλιά του Άργους Τριόπα. Η πόλη παρέμεινε πολιτιστικό κέντρο  της Μεσσηνίας κατά τα ρωμαϊκά χρόνια και τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 4ου αι. μ.Χ. Το 365 ο μεγάλος σεισμός που χτύπησε την Ανατολική Μεσόγειο πιθανότατα είχε σημαντικές επιπτώσεις και στη Μεσσήνη.

Το 395 η επιδρομή των Γότθων του Αλάριχου υποτίθεται πως έδωσε το αποφασιστικό πλήγμα στην πόλη και η πόλη άρχισε  να ερημώνεται.

Εντυπωσιαστήκαμε από την επίσκεψη-ξενάγηση στον Αρχαιολογικό χώρο, το καλοδιατηρημένο στάδιο, εφάμιλλο  με αυτό της Αρχαίας Ολυμπίας και το μικρό Μουσείο και στη συνέχεια με το πούλμαν περνώντας κοντά  στην Αρκαδική Πύλη του τείχους της αρχαίας Μεσσήνης πήραμε το δρόμο για την Καλαμάτα  και το ξενοδοχείο μας στην όμορφη παραλία της. Μετά την τακτοποίησή μας στο ΦΑΡΑΙ κάναμε το μπάνιο μας στην κοντινή παραλία.

Το απογευματάκι με το πούλμαν επισκεφτήκαμε το κέντρο της Καλαμάτας και περπατήσαμε για να γνωρίσουμε τα αξιοθέατα της πόλης. Περπατήσαμε κοντά στο  Βυζαντινό και φράγκικο Κάστρο του Γουλιέλμου Βιλεαρδουίνου, το Αλεξανδράκειο Γηροκομείο, την ονομαστή Μονή Καλογραιών, γυναικείο μοναστήρι φημισμένο για τα μεταξωτά υφαντά των μοναχών με αργαλειό.

Όσοι ήθελαν επισκέφτηκαν την εκκλησία της Υπαπαντής, το Μπενάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο, τον ιστορικό βυζαντινό ναό των Αγ. Αποστόλων και στη συνέχεια έκαναν βόλτες στην περιώνυμη οδό Αριστομένους που ξεκινάει από την πλατεία 23ης Μαρτίου και διασχίζει την καρδιά της πόλης, φθάνοντας ως στο λιμάνι.

Στη διαδρομή συναντάς  το Δημαρχείο Καλαμάτας, το Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο, όπου συστεγάζονται η Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης και η Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας, που εντυπωσιάζει με τα συμμετρικά ανοίγματα, το στηθαίο και τα αγάλματα.

Στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, την πλατεία Βασιλέως Γεωργίου, βλέπει κανείς τη σύνθεση « Ελευθερία», με τους ήρωες της ελληνικής Επανάστασης Παπαφλέσσα, Κολοκοτρώνη και Μαυρομιχάλη.

Ανάμεσα σε πολλά άλλα κι ένα νεοκλασικό στολίδι – δημιουργία του Τσίλλερ, όπως μαρτυρεί σχετική εντοιχισμένη επιγραφή.

Στη συνέχεια  βρίσκεις το Δημοτικό Πάρκο του ΟΣΕ, το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα, που λειτουργεί από το 1986, με εκθέματα, ντηζελάμαξες, ατμάμαξες, 3 επιβατηγά οχήματα του 1885, ένα χειροκίνητο γερανό του 1890, έναν υδατόπυργο, τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα μέχρι που φτάσαμε στο διώροφο κτήριο του ανακαινισμένου σταθμού « Καλαμάτα-Λιμήν».

Στα 54 στρέμματα που κατέχει το Μουσείο Σιδηροδρόμων υπάρχουν επίσης χώροι άθλησης, παιδική χαρά, ενώ τα βαγόνια χρησιμοποιούνται για διάφορες εκδηλώσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Το Σαββατοκύριακο αυτό φιλοξενούσε την ανθοκομική έκθεση με χιλιάδες γλάστρες  και λουλούδια .Στο λιμάνι υπάρχει η πλατεία Τελωνείου και  στα δυτικά της βλέπεις το τεράστιο οικοδόμημα του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού, απόδειξη κι αυτό της οικονομικής δύναμης της πόλης, πριν από το 1920.

Φτάσαμε  πεζοπορώντας στο ξενοδοχείο μας  στην παραλία της Καλαμάτας και αφού πήραμε το δείπνο μας  κάναμε μια βραδινή  βόλτα στον παραλιακό δρόμο με τα  μεγάλα πεζοδρόμια με τους φοίνικες μέχρι αργά.

Την επόμενη ημέρα, Κυριακή,  μετά το πρωϊνό μας φύγαμε για την Καρδαμύλη.

Εδώ πεζοπορήσαμε σε 2 κυκλικές διαδρομές:  Οι πεζοπόροι κάναμε  μια τρίωρη διαδρομή ξεκινώντας από το Πετροβούνι ανεβήκαμε στο Νίκοβο και στη συνέχεια κατεβήκαμε στην Αγ.Παρασκευή και την Αγ.Σοφία και φτάσαμε στην Καρδαμύλη.

Οι ορειβάτες ξεκινώντας από το  Πετροβούνι αφού ανέβηκαν στο Νίκοβο συνέχισαν στο φαράγγι του Βυρού προς τους Μύλους και τη Μονή Σωτήρος και στην συνέχεια  από τη Αγία α Σοφία έφτασαν στην Καρδαμύλη κάνοντας μια 4ωρη διαδρομή.

Φτάνοντας στην Καρδαμύλη κάναμε  το μπάνιο μας στην παραλία της Καρδαμύλης και καθίσαμε στις τοπικές ταβέρνες και στις  16.00 αναχωρήσαμε για την επιστροφή μας.

Μια τελευταία βόλτα στην παραλία της Καλαμάτας και επιστροφή μέσου του καινούργιου δρόμου Καλαμάτας Τρίπολης για Αθήνα.  Φτάσαμε στη Νίκαια και στο ΜΕΤΡΟ Αιγάλεω έχοντας περάσει ένα υπέροχο Σαββατοκύριακο στη Μεσσηνιακή Μάνη και στην Καλαμάτα.